Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Öz-yeterlik Algılarının Belirlenmesi: Kaygı ve Tutum Faktörleri

Muhammet DORUK, Mesut ÖZTÜRK, Abdullah KAPLAN
1.393 245

Öz


Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarını tahmin eden değişkenleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmaya, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 246 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Matematik Kaygı Ölçeği, Matematik Öz-yeterlik Algısı Ölçeği, Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilere betimsel ve kestirimsel istatistikler uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin matematik kaygılarının düşük, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik kaygısı, matematiğe yönelik tutum ve matematiğe karşı öz-yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Bu ilişkilerin matematik kaygısı ile matematiğe yönelik tutum ve öz-yeterlik algısı arasında negatif yönlü, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algısı arasında pozitif yönlü olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematiğe karşı öz-yeterlik algılarındaki değişimin büyük bir kısmının (%47) öğrencilerin matematik kaygıları ve matematiğe yönelik tutumları ile açıklanabileceği belirlenmiştir.


Tam metin:

PDF


Referanslar


Aiken, L.R. (1972). Biodata correlates of attitudes toward mathematics in three age and two sex groups. School Science and Mathematics. 72(5), 386-395

Akin, A. & Kurbanoglu, I.N. (2011). The relationships between math anxiety, math attitudes, and self-efficacy: a structural equation model. Studia Psychologica. 53(3), 263-273

Ayotola, A. & Adedeji, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 953–957

Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company

Betz, N., & Hackett, G. (1983). The relationship of mathematics self-efficacy expectations to the selection of science-based college majors. Journal of Vocational Behavior, 23, 329-45.

Bindak, R. (2005). İlköğretim Öğrencileri için Matematik Kaygı Ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.

Brady, P. & Bowd, A. (2005). Mathematics anxiety, prior experience and confidence to teach mathematics among pre-service education students. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 11(1). 37-46

Callahan, W.J. (1971). Adolescent attitudes toward mathematics. The Mathematics Teacher. 64(8). 751-755

Chui, L. H., & Henry, L. L. (1990). Development and validation of the mathematics anxiety scale for adolescents. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 23. 121-127.

Chinn, S. (2008). Mathematics anxiety in middle students in England. Dyslexia, 15, 61-68.

Clutts, D.W. (2010). Mathematics self-efficacy of community college students in developmental mathematics courses. Unpublished doctoral thesis. Liberty University

Ekizoğlu, N. & Tezer, M. (2007). The relationship between the attitudes towards mathematics and the success marks of primary school students (İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile matematik başarı puanları arasındaki ilişki). Cypriot Journal of Educational Sciences. 2(1). 43-57

Haladyna, T. Shaughnessy, J. & Shaughnessy, J.M. (1983). A casual analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education. 14(1). 19-29

Haggarty, L. (2002). Differentiation. In L. Haggarty (Ed.), Aspects of Teaching Middle Mathematics Perspectives on Practice.(pp. 191-202) London: Routledge Falmer

Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education. 21, 33-46

Hoffman, B. (2010). “I think I can, but I'm afraid to try”: The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning and Individual Differences. 20, 276–283.

Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.

Keitel, C. & Kilpatrick, J. (2005). Mathematics education and common sense. In J. Kilpatrick, C. Hoyles, O. Skovsmose & P. Valero (Eds.), Meaning in Mathematics Education. (pp. 105-128). Unite States: Springer Science+Business Media, Inc.

Kramarski, B., Weisse, I. & Kololshi-Minsker, I. (2010). How can self-regulated learning support the problem solving of third-grade students with mathematics anxiety?. ZDM Mathematics Education.42(2). 179-193

Kitsantas, A., Cheema, J. & Ware, H.W. (2011). Mathematics achievement: The role of homework and self-efficacy beliefs. Journal of Advanced Academics, 22, 310–339

Ma, X. (1999). A meta analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education. 30(5), 520-540

Maio, G., Maio, G.R. & Haddock, G. (2010). The psychology of attitudes and attitude change. SAGE Publication Ltd.

Marshall, G.L. (2000). Using history of mathematics to improve middle students' attitudes toward mathematics. Unpublished Doctoral Thesis. Illinois State University

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principals and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Newstead, K. (1998). Aspects of children's mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics. 36. 53-71

Nicolaidou, M. & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem solving. European Research in Mathematics III.

Özdoğan, E. (2008). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. sınıf Matematik Öğretiminde Öğrenci Tutum ve Başarısına Etkisi: Bilgisayar Destekli İşbirlikli Öğrenme ve Küme Destekli Bireyselleştirme Tekniği. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading & Writing Quarterly.19, 139-158

Pajares, F. & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology. 20, 426-443

Pajares, F., & Miller, M. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 190-198.

Reçber, Ş. (2011). İlkköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algısı, matematik kaygısı, matematik dersine karşi tutum ve matematik başarıları arasındaki ilişkinin cinsiyet ve okul türüne göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek Lisans Tezi, Orta doğu teknik Üniversitesi, Ankara.

Rubinsten, O. & Tannock, R. (2010). Research Mathematics anxiety in children with developmental dyscalculia. Behavioral and Brain Functions. 6(1), 1-13

Satake, E. & Amato, P. P. (1995). Mathematics anxiety and achievement among Japanese elementary school students. Educational and Psychological Measurement. 55(6), 1000-1007

Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychologist, 19(1), 48-58.

Sheffield, D. & Hunt, T. (2006). How does anxiety influence math performance and what can we do about it. MSOR Connections. 6(4). 19-23

Stuart, V. (2000). Math course or math anxiety?. Teaching Children Mathematics. 6(5). 330-335

Şengül, S. (2011). Kavram karikatürlerinin 7. sınıf öğrencilerin matematiksel öz-yeterlik düzeylerine olan etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2291-2313.

Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi

TC. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı

Tekindal, S. (1995). Okul seviyesi ve türüne göre bazı derslere karşı tutumlarda görülen değişmeler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 1(4). 657-665

Tezer, M. & Karasel, N. (2010). Attitudes of primary school 2nd and 3rd grade students towards mathematics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5808–5812

Tobias, S. (1978). Overcoming Math Anxiety. New York: Norton.

Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısına Etkisi. Journal of Qafqaz University, no:8. http://www.qafqaz.edu.az/journal/number8.html adresinden 08.08.2009 tarihinde alınmıştır.

Usher, E.L. (2009). Sources of middle school students' self-efficacy in mathematics: A qualitative investigation. American Educational Research Journal. 46(1). 275-314

Uusimaki, L. & Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teachers' negative beliefs and anxieties about mathematics. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 4. 369-376

Walsh, K.A. (2008). The relationship among mathematics anxiety, beliefs about mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree nursing students. Nurs Educ Perspect. 29(4). 226-229

Wilson, S. (2012). Investigating Pre-service Teachers’ Mathematics Anxiety Using the Revised Mathematics Anxiety Scale (RMARS). In J. Dindyal, L. P. Cheng & S. F. Ng (Eds.), Mathematics education: Expanding horizons, (Proceedings of the 35th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, pp. 777-784). Singapore: MERGA, Inc.

Yaman, S., ve Dede, Y. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik öz-yeterlik inanç düzeyleri üzerine bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (1-2), 109-119.

Yaratan, H. & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students' attitude, anxiety and achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia Social and Behavioral Sciences. 46. 162- 171

Yenilmez, K. & Midilli, P. (2006). İlköğretim öğrencileri ve velilerinin matematik kaygı düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 97-112

Zan, R. & Martino, P.D. (2007). Attitude toward mathematics: Overcoming the positive/negative dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast. 3. 157-168

Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2004). Self-regulating intellectual processes and outcomes: A social cognitive perspective. In Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. (Eds.), Motivation, Emotion, and Cognition:Integrative Perspectives on Intellectual Functioning and Development (pp. 323-349). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.