LİSE ÖĞRENCİLERİNİN FİZİK ÖĞRENME ANLAYIŞLARININ, FİZİK ÖĞRENME YAKLAŞIMLARINI, FİZİK ÖĞRENME ÖZ-YETERLİLİKLERİNİ VE FİZİĞE YÖNELİK İLGİLERİNİ YORDAMA GÜCÜ

SERKAN KAPUCU
625 147

Öz


Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin fizik öğrenme anlayışlarının, fizik öğrenme yaklaşımlarını, fiziğe yönelik ilgilerini ve fizik öğrenme öz-yeterliliklerini ne derecede açıkladığını belirlemektir. Çalışmaya 9. ve 10. sınıftaki 307 (erkek=128, kız=179) öğrenci katılmıştır. Veriler toplanırken tarama araştırması düşünülerek öğrencilere anket uygulanmıştır. Regresyon analizleri sonuçlarına göre öğrencilerin fizik öğrenme anlayışları; fizik öğrenme öz-yeterliliklerini, fiziğe yönelik ilgilerini, derin fizik öğrenme yaklaşımlarını ve yüzeysel fizik öğrenme yaklaşımlarını anlamlı bir şekilde açıklamıştır. Öğrencilerin fiziğe yönelik ilgileri, üst düzey öğrenme anlayışlarından ‘anlama ve farklı bakış’; derin fizik öğrenme yaklaşımları üst düzey öğrenme anlayışları, ‘bilginin artması’, ‘uygulama’, ‘anlama ve farklı bakış’; yüzeysel fizik öğrenme yaklaşımı alt düzey öğrenme anlayışlarından ‘ezberleme’ ve ‘test çözme’ tarafından pozitif ve anlamlı bir şekilde yordanmıştır. Ayrıca öğrencilerin derin fizik öğrenme yaklaşımları, alt düzey öğrenme anlayışlarından ‘ezberleme’; yüzeysel fizik öğrenme yaklaşımları, üst düzey öğrenme anlayışlarından ‘uygulama’ tarafından negatif ve anlamlı bir şekilde yordanmıştır.

Tam metin:

PDF


Referanslar


Bahçivan, E., & Kapucu, S. (2014). Adaptation of conceptions of learning science questionnaire into Turkish and science teacher candidates’ conceptions of learning science. European Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 106-118.

Bandura, A. (1997.) Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman and Company.

Biggs, J. (1993). What do inventories of students’ learning processes really measure? A theoretical view and clarification. British Journal of Educational Psychology, 63 , 3-19.

Biggs, J. (1994). Approaches to learning: Nature and measurement of. In T. Husen & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education (2nd ed., Vol. 1, pp. 319–322). Oxford, England: Pergamon.

Biggs, J., Kember D., & Leung, D. Y. P. (2004). Examining the multidimensionality of approaches to learning through the development of a revised version of the learning process questionnaire. British Journal of Educational Psychology, 74(2), 261-280.

Buehl, M. M., & Alexander, P. A. (2001). Beliefs about academic knowledge. Educational Psychology Review, 13(4), 325-351.

Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). The validity and reliability study of the turkish version of the motivated strategies for learning questionnaire. Educational Sciences: Theory & Practice, 4(2), 231-239.

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları

Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS. Basic concepts, applications and programming. Taylor & Francis Group: New York.

Chiou, G.-L., & Liang, J.-C. (2012). Exploring the structure of science self-efficacy: a model built on high school students’ conceptions of learning and approaches to learning in science. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 83-91.

Chiou, G.-L., Lee, M.-H., & Tsai, C.-C. (2013). High school students’ approaches to learning physics with relationship to epistemic views on physics and conceptions of learning physics. Research in Science & Technological Education, 31(1), 1-15.

Chiou, G.-L., Liang, J.-C., Tsai, C.-C. (2012). Undergraduate students’ conceptions of and approaches to learning in biology: a study of their structural models and gender differences. International Journal of Science Education, 34(2), 167-195.

Çolak, E., & Fer, S. (2007). Öğrenme yaklaşımları envanterinin dilsel eşdeğerlik, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16( 1).197-212.

Dart, B. C., Burnett, P. C., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J., & Smith, D. (2000). Students' conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to learning. The Journal of Educational Research, 93(4), 262-270.

Entwistle, N. J., & Peterson, E. R. (2004). Conceptions of learning and knowledge in higher education: Relationships with study behaviour and influences of learning environments. International Journal of Educational Research, 41(6), 407-428.

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behaviour: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley

Lee, M.-H., Johanson, R. E., & Tsai, C.-C. (2008). Exploring Taiwanese high school students’ conceptions of and approaches to learning science through a structural equation modeling analysis. Science Education, 92(2),191-220.

Liang, J.-C., & Tsai, C.-C. (2010). Relational analysis of college science-major students’ epistemological beliefs toward science and conceptions of learning science. International. Journal of Science Education, 32(17), 2273-2289.

Lin, T.-J., & Tsai, C.-C. (2013). An investigation of Taiwanese high school students’ science learning self-efficacy in relation to their conceptions of learning science. Research in Science & Technological Education, 31(3), 308-323.

Osborne, J. W., & Overbay, A. (2004). The power of outliers (and why researchers should always check for them). Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(6).

Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (Version 12). (2nd ed.) Maidenhead: Open University Press.

Pintrich, P. R., Smith D. A. F., Garcia, T., & Mckeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (mslq). Educational and Psychological Measurement, 53(3), 801–813.

Rokeach, M. (1968). Beliefs, Attitudes and Values. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston, Massachusetts: Allyn and Bacon.

Tekbıyık, A., & Akdeniz. A. R. (2010). A contemporary physics attitude scale for secondary school students: development, validity and reliability. Journal of Turkish Science Education, 7(4), 134-144.

Tsai, C.-C. (2004). Conceptions of learning science among high school students in Taiwan: A phenomenographic analysis. International Journal of Science Education, 26(14), 1733-1750.

Tsai, C.-C., Ho, H. N. J., Liang, J.-C., & Lin, H.-M. (2011). Scientific epistemic beliefs, conceptions of learning science and self-efficacy of learning science among high school students. Learning and Instruction, 21(6), 757-769.

Tsai, C.-C. (2004). Conceptions of learning science among high school students in Taiwan: A phenomenographic analysis. International Journal of Science Education, 26(14), 1733-1750.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.