Genel Kullanım Profiline Uygun Şehir İçi Bir Taşıtın Günlük Yakıt Sarfiyatının Belirlenerek Elektrikli Taşıta Dönüştürülmesi Durumunda Enerji Kullanımının Karşılaştırılması

Emre AKBIYIK, Aytaç GÖREN
1.228 416

Öz


Petrol kaynaklarının azalması ile birlikte alternatif enerjilere verilen önem artmaktadır. Özellikle, günlük hayatta kullanılan araçlar fosil kaynaklarının tüketimini büyük oranda arttırmaktadır. Oranların düşürülmesi için en etkili yol araçların elektrik motoru tahrikli hale dönüştürülmesidir. Bu çalışmada, günlük hayatta aktif olarak kullanılan kişisel bir aracın genel kullanım profili saptanarak, bu profile uygun halde aracın elektrik tahrikli hale dönüştürülebilmesi için gerekli olan teorik hesaplamalar yapılmış ve enerji ihtiyacı hesaplanmıştır. Hesaplamalar ışığında uygun bir elektrik motoru, batarya paketi ve yan ekipmanları seçilmiş, içten yanmalı motorlu hali ile günlük kullanım ve yakıt sarfiyatı göz önüne alınarak bir kıyaslama yapılmıştır.

Anahtar kelimeler


Enerji ihtiyaç analizi; Elektrik motoru; Elektrikli araç dönüşüm

Tam metin:

PDF


Referanslar


[1] Türkiye Petrolleri Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı. 2016. Ham Petrol ve Doğal gaz Sektör Raporu. http://www.enerji.gov.tr/File/?path=ROOT%2F1%2FDocuments%2FSekt%C3%B6r%20Raporu%2FTP_HAM_PETROL-DOGAL_GAZ_SEKTOR_RAPORU__2015.pdf (Erişim Tarihi: 03.12.2017)

[2] Harding GG. 1999. Electric vehicles in the next millennium. J Power Sources 78(1-2), 193–198.

[3] Türkiye İstatistik Kurumu. 2015. Enerji Kaynakları ve Kullanım alanlarına göre Toplam Enerji Tüketimi. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1029 ( Erişim Tarihi: 01.10.2017).

[4] Türkiye İstatistik Kurumu. 2017. Markalara Kullanım Amacına göre Motorlu Kara Taşıt Sayısı. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (Erişim Tarihi: 09.08.2017).

[5] Türkiye İstatistik Kurumu. 2017. Markalara Göre Trafiğe Kaydı Yapılan Otomobil Sayısı.http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1051 (Erişim Tarihi: 09.08.2017).

[6] Kuralay, N. 2008. Motorlu Taşıtlar I-II Temel Ve Tasarım Esasları Yapı Elemanları. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Makine Mühendisleri Odası, İzmir, 28-53s.

[7] Ehsani, M. Gao, Y. Gay, S. Emadi, A. 2005. Modern Electric Hybrid Electric and Fuel Cell Vehicles: Fundamentals Theory and Design. CRC Press, Boca Raton, FL.

[8] Cars-Data. 2017. Volkswagen Polo 1.2 TDI 75hp Trendline specs http://www.cars-data.com/en/volkswagen-polo-1.2-tdi-75hp-trendline-specs/52982 (Erişim Tarihi: 10.08.2017)

[9] Carinf.com Focused on data. 2017. Volkswagen Polo 1.2 TDI. http://www.carinf.com/en/8f60424131.html ( Erişim Tarihi: 11.08.2017)

[10] Dosya Upload. 2017. 6R Kullanıcı Kılavuzu https://www.dosyaupload.com/77T (Erişim Tarihi: 23.08.2017)

[11] Asamer, J., Graser, A., Heilmann, B., Ruthmair, M. 2016. Sensitivity Analysis For Energy Demand Estimation Of Electric Vehicles. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 46, 183-189s.

[12] SCRIBD. 2017. 6R Servis Kılavuzu. https://tr.scribd.com/doc/231388480/SSP465-The-1-2l-3-Cylinder-TDI-Engine-With-CR (Erişim Tarihi: 09.08.2017)

[13] ELM Electronics. 2017. ELM 327 OBD to RS232 Interpreter. https://www.elmelectronics.com/wp-content/uploads/2016/07/ELM327DSF.pdf (Erişim Tarihi: 10.08.2017)

[14] Sosnowski, D., E. Gardetto. 2001. Performing Onboard Diagnostic System Checks As Part Of A Vehicle İnspection And Maintenance Program. EPA420-R-01-015.Washington, DC: U.S. Environmental Protection Agency

[15] Environmental Protection Agency. 2001. Amendments to Vehicle Inspection Maintenance Program Requirements Incorporating the Onboard Diagnostic Check. https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/FR-2001-04-05/pdf/01-8276.pdf (Erişim Tarihi 10.08.2017)

[16] Torque-bhp. 2017. TORQUE. https://torque-bhp.com/ ( Erişim tarihi: 21.09.2017)

[17] Patterson, D. 1995. An efficiency optimized controller for a brushless DC machine and loss measurement using a simple calorimetric technique. Nothern Terriority University, Centre for Energy Studies. pp 22-27, Australia.

[18] Cnqsmotor .2017. High Efficiency dual 8000W 273 50H V3 electric car hub motor conversion kits http://www.cnqsmotor.com/en/article_read/96V%20125KPH%20Electric%20Car%20Conversion%20Kits,%202X8000W%20Hub%20Motor%20Kits/567.html ( Erişim Tarihi: 11.08.2017 )

[19] Cnqsmotor. 2017. APT Programmable FOC AE96600 72V 96V 8kW 10kw PM BLDC Sinoidal Motor Driver Speed controller http://www.cnqsmotor.com/en/article_read/APT%20Programmable%20Sine%20Wave%20FOC%20AE96600%2072V%2096V%208kW%20PM%20Motor%20Driver%20Controller/332.html (Erişim Tarihi: 11.08.2017)

[20] Kennedy,B., Patterson, D., Camilleri, S. 2000. Use of lithium-ion batteries in electric vehicles. J. Power Sources. 90, 156–162s.

[21] EV WEST. 2017. Batteries. http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=263 ( Erişim Tarihi: 12.08.2017 )

[22] Opet. 2017. İzmir Akaryakıt Fiyatları. https://www.opet.com.tr/izmir-akaryakit-fiyatlari. ( Erişim Tarihi: 08.10.2017 )

[23] Enerji Enstitüsü. 2017. Elektrik Fiyatları. http://enerjienstitusu.com/elektrik-fiyatlari/ (Erişim Tarihi: 08.10.2017)

[24] Manzetti, S., Mariasiu, F. 2015. Electric Vehicle Battery Technologies: From Present State to Future Systems. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 51, 1004–1012.

[25] Torreglosa, J., García-Triviño, P., Fernández-Ramirez, L., Jurado, F. 2016. Decentralized energy management strategy based on predictive controllers for a medium voltage direct current photovoltaic electric vehicle charging station. Energy Conversion and Management, 108, 1–13s.

[26] Valentine, K., Temple, W., Thomas, R., & Zhang, K. 2016. Relationship between wind power, electric vehicles and charger infrastructure in a two-settlement energy market. International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 82, 225-232s.

[27] Pearre, N., and L. Swan. 2015. Electric vehicle charging to support renewable energy integration in a capacity constrained electricity grid. Energy Conversion and Management, 109, 130– 139s.

[28] Carroll, D. 2003. The Winning Solar Car A Design Guide for Solar Race Car Team. SAE International Warrendale PA USA.