Tablet Computers and their Usage in Educational Settings: A Literature Review

Abdullah Özkale, Mustafa Koç
3.107 1.955

Abstract


There has been a rapid increase in the diffusion and usage of Tablet PCs known as new generation of computers. However, people obtain most of the information about these technologies from commercial web sites or advertisements due to the limited number of related academic studies. Therefore, this study reviews the related literature germane to Tablet PCs and their educational usages and presents detailed information. It initially analyzes the historical development of Tablet PCs, hardware and software characteristics, and functions. Next, it discusses the instructional uses of them in the educational settings in light of prior research studies in the literature. In this way, it is hoped that educational potentials of these technologies and their implementations can be introduced to teachers and students. The information and research presented in the study were gathered through reviewing scientific publications from academic web sites, electronic databases and indexes, and journals. The findings of this research review were categorized in three main themes as instructional use of Tablet PCs, attitudes and opinions about Tablet PCs, and the usage of Tablet PCs and health. Implications and suggestions were discussed within the context of technology integration in education.

Keywords


Tablet PC, Technology integration, Instructional use, Attitude, Opinion

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Açıkgöz, M., & Ateş, V. (2011). Avantaj ve dezavantajları ile akıllı tahta sistemlerine bakış. Akademik Bilişim Konferansı, Malatya, Türkiye. http://ab.org.tr/ab13/bildiri/4.pdf Erişim Tarihi: 01.02.2014.

Akbay, M., & Küçük, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin e-kitap kullanımına yönelik görüşleri. VII. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Erzurum, Türkiye.

Akkoyun, F., & Erkan, K. (2011). Fpga tabanlı dokunmatik ekranlı kullanıcı arabirimi tasarlanması ve gerçekleştirilmesi. TMMOB Elektrik-Elektronik ve Bilgisayar Sempozyumu, Elazığ, Türkiye.

Alanay, H., Gürol, M., & Aydın, H. (2013). Fatih projesi kapsamındaki pilot okul öğrencilerinin proje hakkındaki tutumları. VII. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Erzurum, Türkiye.

Aydemir M., Küçük S., & Karaman S. (2012). Uzaktan eğitimde tablet bilgisayar kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 153-159.

Barwise, P., Elberse, A., & Hammond, K. (2000). Marketing and the Internet: A research review. http://neumann.hec.ca/pages/jacques.nantel/notes/Marketing/textes/marketing3.pdf Erişim Tarihi: 01.02.2014.

Bulun, M., Gülnar, B., & Güran, M. S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.

Chambers Z., Chidanandan, A., DeVasher R., Merkle, L., Minster, M., Mitra-Kirtley, S. vd. (2006). What is beyond the laptop initiative? Perhaps: Tablet PCs and DyKnow vision software. Proceedings of 36th Annual Frontiers in Education Conference (ss.8-13), San Diego, USA.

Corlett, D., & Sharples, M. (2005). Tablet technology for informal collaboration in higher education. Learning Anytime Anywhere Conference, Rome, Italy.

Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: Teoriden pratiğe. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.

Daşdemir, İ., Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. E. (2012). Tablet bilgisayarların fen ve teknoloji derslerinde kullanılmasıyla ilgili fen ve teknoloji öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 495-511.

Daşkıran, L. (2012). Tablet bilgisayarlar. Bilim ve Teknik, 45(535), 48-56.

Emmungil, L. (2010). Bilgisayar donanımı. Ankara: Levent Emmungil.

Erkan, N. (2003). Ergonomi. Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.

Gill, T. G. (2007). Using the Tablet PC for instruction. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 183-190.

Goadrich, M. H., & Rogers, M. P. (2011). Smart smartphone development: iOS versus Android. Proceedings of the 42nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education (ss. 607-612), Dallas, TX, USA.

Görhan, M. F., Öncü, S., & Şentürk, A. (2013). Ortaokul öğrencilerinin tablet bilgisayar kullanımı hakkında görüşleri: Öğretime uygunluk ve çekinceler. VII. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Erzurum, Türkiye.

Jarrett, R., & Su, P. (2003). Building Tablet PC applications. Redmond, WA: Microsoft Press.

Kamacı E., & Durukan E. (2012). Araştırma görevlilerinin eğitimde tablet bilgisayar kullanımına ilişkin görüşleri üzerine nitel bir araştırma: Trabzon örneği. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 1(3), 203-215.

Kenar, İ. (2012). Teknoloji ve derslerde teknoloji kullanımına yönelik veli tutum ölçeği geliştirilmesi ve Tablet PC uygulaması. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 123-139.

Keser, H. (2005). İnsan bilgisayar etkileşimi ve sağlığa etkisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Koç, M. (2013). Student teachers’ conception of technology. A metaphor analsis. Computers & Education, 68, 1-8.

Marcial, L. H. (2010). A comparison of screen size and interaction technique: Examining execution times on the smartphone, tablet and traditional desktop computer.

http://marcial.web.unc.edu/files/2011/05/Marcial_lit_review_for_cmte.pdf Erişim Tarihi: 01.02.2014.

McFarlane, C. D. (2002). Comparison of four primary methods for coordinating the interruption of people in human-computer interaction. Human–Computer Interaction, 17(1), 63-139.

Mills, G. H. (2008). Tablet PC sponsorship networks: A study of expectations, uses, practices and pushback. Yayımlanmamış doktora tezi, Rensselaer Polytechnic Institute, USA.

Mock, K. (2004). Teaching with Tablet PC's. Journal of Computing Sciences in Colleges, 20(2), 17-27.

Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B., & Ayaş, C. (2013). The use of Tablet PC and interactive board from the perspectives of teachers and students: Evaluation of the FATİH project. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1815-1822.

Perenson, J. M. (2012). New Ipad vs. Android tablets: Is it game over?

http://www.techhive.com/article/251947/new_ipad_vs_android_tablets_is_it_game_over_.html

Erişim Tarihi: 01.02.2014.

Prey, J., & Weaver, A. (2007). Guest editors’ introduction: Tablet PC technology-The next generation. Computer, 40(9), 32-33.

Sachs, L., & Bull, P. (2012). Case study: Using Ipad2 for a graduate practicum course. International Conference of Society For Information Technology & Teacher Education, Nashville, TN, USA.

Straker, L. M., Coleman, J., Skoss, R., Maslen, B. A., Burgess-Limerick, R., & Pollock, C. M. (2008). A comparison of posture and muscle activity during tablet computer, desktop computer and paper use by young children. Ergonomics, 51(4), 540-555.

Şimşek, M. A., Erdemli, T., & Taşdelen, K. (2013). Android cihazlarda konum tespiti ve aktarılması. Akademik Bilişim Konferansı, Antalya, Türkiye. http://ab.org.tr/ab13/bildiri/134.pdf Erişim Tarihi: 01.02.2014.

Tractinsky, N., & Lowengart, O. (2007). Web-store aesthetics in e-retailing: A conceptual framework and some theoretical implications. Academy of Marketing Science Review, 11(1), 1-18.

Twining, P., Evans, D., 2005. Should there be a future for Tablet PCs in schools? Journal of Interactive Media in Education, 20, Article 2.

Uzun, A., & Sadioğlu, Ö. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Fatih projesi ve proje kapsamında dağıtılacak tablet bilgisayarlara ilişkin görüşleri. VII. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Erzurum, Türkiye.

Young, J. G., Trudeau, M., Odell, D., Marinelli, K., & Dennerlein, J. T. (2012). Touch-screen tablet user configurations and case-supported tilt affect head and neck flexion angles. Work, 41(1), 81-91.

Zhou, Y., Zhang, X., Jiang, X., & Freeh, V. W. (2011). Taming information-stealing smartphone applications (on Android). Proceedings of the 4th International Conference on Trust and Trustworthy Computing (ss. 93-107), Pittsburgh, PA, USA.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068