Teacher Candidates’ Thoughts Regarding Concept of Village through Metaphors Analysis: Denizli Case

Nurettin Bilgen, Şaban Tezcan, Akif Karatepe, Cemalettin Ayas
1.991 669

Abstract


This study was carried out to put forward teacher candidates' thoughts towards "village" concept to describe with the help of metaphors in order to uncover the perceptions that have been made.   Phenomenography design was used in the study and the data were analyzed by content analysis techniques. The research was carried out in 2012 - 2013 academic year including 216 teacher candidates in Denizli Province. Teacher candidates have produced 40 different metaphors on the concept of ‘’village''. Considering the common features of these metaphors were collected in five different categories. The research aimed to answer the following questions: (a) Which metaphors were used by the teacher candidates  to explain the concept of ''village'' ? (b) Given the common characteristics of the "village" concept under which groups can be classified for the metaphors? As a result, students in general'' village'' concept; Alliance - Draw a sense of intense human relationships and traditions - traditions in the forefront as a venue, healthy, peaceful and natural life, low-income and underprivileged, emigration as a place and natural food sources there are plenty of a place where they perceive as has been seen. As a result metaphors can be used as a significant research tool to describe the concept of “village” in understanding related perceptions.

Key words: Metaphor, Teacher Candidates, Village


Keywords


Metaphor, Teacher Candidates, Village

Full Text:

PDF (Türkçe)

References


Alger, C. L. (2009). Secondary teachers' conceptual metaphors of teaching and learning: Changes over the career span. Teaching and Teacher Education, 25(5), 743-751.

Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Millî Eğitim, 35(171), 100-108.

Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 1313-1322.

Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukla¬rı okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Aydın, F., & Eser-Ünaldı, Ü. (2010). Coğrafya öğretmen adaylarının Coğrafya kavramına ilişkin algılarının metaforlar yardımıyla analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 600-622.

Botha, E. (2009). Why metaphor matters in education. South African of Education, 29, 431-444.

Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.

Forceville, C. (2002). The identification of Target and Source in Pictorial Metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.

Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Guerrero, M. C. M. ve Villamil, O.S. (2002). Metaphorical conceptualizations of Els teaching and learning. Language Teaching Research, 6(2), 95-120.

Inbar, D. E. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational research, 38(1), 77-92.

Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (Çeviren: G.Y.Demir). İstanbul: Paradigma

Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage

Öztürk, Ç. (2007). Sosyal bilgiler, sınıf ve fen bilgisi öğretmen adaylarının “coğrafya” kavramına yönelik metafor durumları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.

Shaw, D., Massengill, B. & Mahlġos, M. (2008). Preservice Teachers' Metaphors of Teaching in Relation to Literacy Beliefs. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(1), 35-50.

Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.

Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.

Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına ilişkin Sahip Olduğu Zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.

Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.

Semerci, Ç. (2007). “Program Geliştirme” kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 125-140.

Töremen, F. ve Döş, İ. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin müfettişlik kavramına ilişkin metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 1973-2012.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068